Ako sa darí e-shopu Parfums.cz v roku 2013?

Po troch rokoch vám prinášame novinky zo zákulisia internetovej parfumérie Parfums.cz. Ako sa spoločnosti darí, čo je nového a čo plánujú do budúcnosti?

Internetová parfuméria Parfums.cz pôsobí na trhu približne od roku 2004. Prvú verziu e-shopu vytvorilo pár priateľov programátorov a internetový obchod sa začal sľubne rozbiehať. Postupom času však nastala potreba vytvoriť profesionálne a stabilné riešenie, a preto v roku 2005 padla voľba na ShopCentrik od NetDirectu.

Po piatich rokoch spolupráce dozrel čas na to, aby si Parfums.cz po odbornom zaškolení prevzal vývoj a správu e-shopu pod svoje krídla. Expandujúci obchod začal mať špecifické potreby, ktoré vyžadovali profesionálov na plný úväzok a v plnej pohotovosti. Preto sa teraz o e-shop starajú programátori spadajúci priamo pod internetový obchod Parfums.cz.

Za dobu svojej existencie sa obchod Parfums.cz vypracoval na najväčšieho predajcu parfumov v strednej a východnej Európe. Okrem Českej republiky a Slovenska spoločnosť úspešne pôsobí aj v Poľsku, Maďarsku, Ukrajine, Rumunsku, Bulharsku či Slovinsku.

V dnešnom rozhovore sme sa rozprávali s marketingovým riaditeľom Radkom Ondrášíkom, ktorý nám prezradil, ako sa e-shopu teraz darí.

Radek Ondrášík, marketingový ředitel e-shopu ParfumsJe to už pár rokov od nášho posledného rozhovoru, takže sa nedá nespýtať na to, čo sa za tie tri roky zmenilo a čo je nového?

Okrem toho, že sme o tri roky starší, tak sa toho zmenilo naozaj veľa. Za tie tri roky sme poriadne vyrástli a vyzreli. Výrazne sme rozšírili náš sortiment, expandovali sme na nové trhy, dokázali získať významné trhové podiely v jednotlivých krajinách a teraz budeme otvárať naše nové logistické centrum.

Poriadne sme tiež vyrástli. Zatiaľ čo pred pár rokmi nás bolo okolo päťdesiat, dnes je nás viac ako sto päťdesiat. Máme niekoľko výdajných miest, luxusný obchod v obchodnom centre a aj obratom sme vyrástli na tohtoročných cca 2,5 mld. korún.

Určite nie je obvyklé, aby český eshop expandoval na zahraničné trhy. Kde všade teda dnes pôsobíte?

Okrem Českej republiky a Slovenska je to ďalej Poľsko, Maďarsko, Ukrajina, Rumunsko, Bulharsko a Slovinsko. A celkom iste týmto neskončíme.

Hodnotíte spätne rozhodnutie otvárať nové trhy pozitívne?

Celkom určite áno. Samotný český trh, alebo aj v spojení so slovenským, je pomerne malý a orientácia na tieto dva štáty by nám neumožnila dosiahnuť ciele, ktoré sme vždy mali. Zároveň by nám rozhodnutie ani neumožnilo v Česku zaviesť služby a štandardy na súčasnej úrovni. Veľmi podstatné je to, že sme týmto procesom priebežne prechádzali už od roku 2006, pretože mnohé trhy boli v danej dobe naozaj veľmi mladé a e-commerce ešte len vznikal. V dnešnej dobe by bolo podobné rozhodnutie vykúpené extrémnymi investíciami a navyše s veľmi neistým výsledkom.

A darí sa vám v zahraničí rovnako ako u nás?

V Česku sme už tretím rokom najväčším predajcom parfumov a kozmetiky na internete a svoj trhový podiel naďalej zvyšujeme. Jednotkou sme potom tiež na Slovensku, v Poľsku, Rumunsku a Ukrajine. V ďalších krajinách patríme vždy medzi troch najväčších predajcov. Mimo hodnotenia musí ísť Slovinsko a Bulharsko, čo sú krajiny, do ktorých sme vstúpili len nedávno. Súčasný vývoj nám však dáva oprávnený pocit, že aj tu získame to, čo sme si plánovali.

Pozorujete nejaké rozdiely medzi predajom na českom trhu a v zahraničí?Michal Zámec, jednatel internetového obchodu Parfums

Aj keď si to asi mnohí nebudú ochotní pripustiť, český e-shopový trh patrí k najvyspelejším a najpokrokovejším,  a to aj v porovnaní so západnou Európou. Český zákazník je naozaj veľmi náročný a berie ako samozrejmosť ponuku, služby a servis, ktoré v iných krajinách vôbec nie sú, alebo len v obmedzenej miere. Jednoducho povedané, zákazníci v zahraničí nemajú také nároky a očakávania ako u nás.

To však neznamená, že zákazníkov v zahraničí možno nejako jednoducho odbiť. Naopak. Voči nákupom na internete sú často oveľa skeptickejší a majú väčšiu nedôveru. Tá je oveľa väčšia, ak je prevádzkovateľom spoločnosť  z iného štátu. Preto musíme dbať na to, aby sme plnili všetko tak, ako zákazníkovi pred objednávkou sľúbime. Nevymýšľame si skladové zásoby, termíny dodania a vypláca sa to.

Rozdiel medzí českým a zahraničným trhom je tiež v tom, že u nás spotrebitelia toľko nespolupracujú s rôznymi organizáciami na ich ochranu. Ak v zahraniční dochádza k problémom, neváha sa taký spotrebiteľ okamžite obrátiť na príslušné orgány a domáhať sa tak svojich práv.

Pozorujete v poslednej dobe pokles tržieb, alebo je o nákup parfumov cez internet stále veľký záujem?

Pokles tržieb nepozorujeme na žiadnom trhu, na ktorom pôsobíme. Naopak sledujeme, že aj v krajinách, v ktorých pôsobíme dlho, si držíme v segmente prvé priečky, dokážeme rásť rýchlejšie, takže i na týchto etablovaných trhoch zvyšujeme svoj trhový podiel.

Čo sa týka všeobecného trendu, tak internetový predaj stále rastie, a to aj v dobe najväčších kríz. Ľudia sa síce snažia šetriť, ale nie až tak za cenu toho, že si nedoprajú to, čo chcú. Nájdu si lacnejší zdroj a skôr prechádzajú stále viac tam, kde ušetria – tzn. na internet.

Všetko je navyše podporené aj tým, že základňa ľudí, ktorí na internete nakupujú, je z roka na rok väčšia. Ľudia majú s týmito nákupmi dobré skúsenosti, nemajú už také obavy ako pred piatimi rokmi a navyše dokážu pri nákupe ušetriť aj čas.

Konkurencia v tomto odbore určite stále rastie. Ako s ňou bojujete?

Nepovedal by som, že s konkurenciou priamo bojujeme. Vždy sme ju bedlivo sledovali, vždy sme ju brali vážne, ale vždy sme išli svojou vlastnou cestou bez ohľadu na to, čo práve robí konkurencia. Je to napokon tiež jeden z dôvodov, prečo sme dosiahli súčasné pozície na jednotlivých trhoch.

Základom všetkého je úplne férový prístup k zákazníkom. Neklameme im, nevymýšľame si a pod. Napríklad v súčasnej dobe predávame len to, čo máme fyzicky v našich vlastných skladoch. Zistili sme, že to zákazníkom vôbec nevadí. Naopak,  oceňujú, že ich nenecháme objednať niečo, čo potom budeme zložito zháňať u dodávateľov, niekoľkokrát zmeníme termíny dodania a v mnohých prípadoch objednávku nakoniec aj zrušíme. Zákazníci tento férový prístup veľmi oceňujú a vedia, že je na nás spoľahnutie.

Náhled internetového obchodu Parfums.cz
Náhľad internetového obchodu Parfums.cz

Rovnaký prístup máme i v ďalších službách a ponukách. Nepotrebujeme si vylepšovať doby dodania len preto, aby sme sa zapáčili, keď vieme, že daný termín nedokážeme na 99 % splniť. Keď si so zákazníkom niečo dohodneme a je to aj neštandardné, tak to proste splníme.

Všetko je podporené veľmi širokou ponukou produktov, ktorá v súčasnosti nemá na trhoch, kde pôsobíme, konkurenciu. Zákazník má na jednom mieste najväčší výber nielen parfumov, ale i kozmetiky. Svoju rolu hrá samozrejme aj cena. Vďaka optimalizácii všetkých procesov dokážeme ponúknuť väčšinou ceny, ktorým ostatní nemôžu konkurovať.

Keď všetko sčítame, zákazník pri nákupe u nás získa príjemný pocit a nemá dôvod ísť nabudúce nakupovať inam. Hráme si teda vlastnú hru, tvoríme nové štandardy v odbore a príliš neriešime, čo robí konkurencia.

A čo sortiment? Možno sledovať zmeny v tom, čo zákazníci nakupujú?

V súčasnej dobe u nás môže zákazník vyberať z viac ako 15 000 produktov, ktoré máme skladom. Nie sú to len vône. V priebehu posledných rokov sme sortiment rozšírili o kozmetiku - predovšetkým o dekoratívnu, liečebnú, slnečnú a vlasovú. Zmenu v nákupoch teda celkom určite vidieť   a zákazníci sa po parfumoch naučili nakupovať na internete aj kozmetiku.

Pri parfumoch sa nákupy príliš nezmenili. Aj po troch rokoch sa dá povedať, že väčšina TOP produktov je stále rovnakých a klin medzi ne dokáže vraziť len naozaj výnimočný parfum.

A čo plány do budúcna?

Máme v hlavách naozaj veľa nápadov, ktoré by sme chceli realizovať. Čo asi ocenia zákazníci najviac,  sú plány ešte viac rozšíriť sortiment a to tak parfumov, ako aj kozmetiky. Celkom určite plánujeme ďalšiu expanziu, hoci priestoru v regióne kde pôsobíme, už veľa nie je.

Ďakujem za rozhovor a prajem vám veľa úspechov v ďalšom podnikaní.

Prečítajte si aj staršie články o úspešnej internetovej parfumérii Parfums: